torsdag 28 januari 2010

Bakad potatis med viss trötthet

Testade en gammal klassiker idag på grund av extra pris på både bakad potatis och lax. Många associerar bakad potatis med lunch, helg och dyrt men det är inte på något sätt sant.

Tvärtom är det en mycket enkel rätt som inte kräver varken tid, förberedelse eller pengar.

Ingridienser:
2-4 st bakpotatisar
2 1/2 dl creme fraiche
1/2 dl majonäs
1/2 rödlök
2 matskedar dill, mer efter behag
140-200 g finhackad lax
2 hårdkokta ägg
salt och eventuellt peppar efter behag.

Köp det antal bakpotatisar som behövs (Özens har 4 för 10 kr i princip alltid) samt lämpliga ingredienser till en röra. Idag blev det lax med räkor och ägg.

Tag en gaffel och gör hål i potatisen. Stoppa in potatisen i mikron 8-10 minuter på full effekt. Gör detta direkt. Efterhand som de blir klara vira in dem i aluminium folie och lägg dem på en tallrik medan du sätter på nästa.

Börja koka äggen.

Hacka löken och laxen, blanda samtliga ingredienser i en skål.

Gör eventuellt lite vitlökssmör.

När två stycken potatisar har kommit ur mikron så bör äggen vara färdigkokta, skala och hacka dem och mixa i dem i röran. Se till att den senaste potatisen har fått i alla fall några minuters vila i sin folie. Skär upp ett kors och "tryck ihop potatisen". Mosa den lite och häll på röra. Avnjut, eventuellt med lite sallad vid sidan av.

Blev gott trots att jag missade att vi inte hade majonnäs hemma. Någon som har en alternativ röra att dela med sig av?

Politiskt känner jag mig seg och ointresserade för tillfället. Jag har helt enkelt inte hämtat mig från bakslaget med hälsoreformen än och jag kan inte riktigt fatta hur dom lyckades schabla bort det. Jag brukar vanligtvis följa state of the union slaviskt men har inte ens kunnat förmå mig att ens titta på några klipp av det.

Blev oväntat mycket prat om bilaterala lösningar. Republikanerna vädrar givetvis blod, tror inte något kommer att hända på den fronten. Dock en bra vinkel att spela på folkets uppenbara förakt för både senaten och huset, det borde innebära att man kanske kan trycka igenom åtminstone något. Beror på hur fast grepp Obama har kopplat om de demokratiska senatorernas kulor efter deras lilla fiasko för själv lär inte Reid kunna lösa något.

Dock lär inte något hända på kort sikt. Finns givetvis en massa gamla nyheter (google i Kina, Haiti o.s.v.) att blogga om men hur kul är det. Man kan ju hoppas på en lottovinst, det vill säga att huset tar sitt förnuft till fånga. Tills dess får man fila på bloggens utseende antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar