onsdag 10 februari 2010

Ananaspaj

Det är det här receptet jag blev erkänd som värdig med kock av mina kära vänner. Det känns nästan lite fel så enkelt det är. Men gott blir det också. SJUKT gott.

Har tvekat lite för att lägga upp det men här kommer det, stulet rakt av från Ica.se som det ju är.

Nej allvarligt, en av de godaste pajerna jag ätit. Till skillnad från andra pajer så behövs ingen direkt förgräddning av pajskalet även om jag testat det också och det skadar inte. Fyllningen kan bytas ut om man så känner för det, creme fraiche med ägg och socker har visat sig vara en mycket bra pajbas.

För att upprätthålla lite cred skall jag ändå tipsa om en sak som jag tycker är ovärderlig för matpajer. När (inte om) ni förgräddar pajen så klä in kanten med aluminiumfolie så kommer den inte att rinna ner som den annars tenderar att göra om det finns smör i den.

Här kommer receptet:

Ananaspaj 6-8 personer
Deg
150 gram smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
1 ägg
2 dl lätt creme fraiche (eller creme fraiche)
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 gram krossad ananas.

Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter. Rör ihop ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas. Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde. Kanske med lite rom i.

Tack vare visst tryck från olika källor publiceras det här inlägget helt utan politiska kommentarer. Jag vet att det är konstigt men folk vill ha receptet NU och jag har inte varit motiverad nog att skriva saker utanför skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar